Bilklasser - Segmenter

 

Inndeling

Segment, eller klasse, brukes til sammenligning mellom konkurrenter og i statistikk.

Klasser

A

B

C

D

E

F

M

P

S

X

Forklaring

Minibiler

Småbiler

Kompakte biler

Mellomklassen

Store biler

Luksusbiler

Flerbruksbiler / Minibuss

Pickup

SUV / Crossover

Sportsbiler

Andel solgt i Norge (2017)

1,4%

11,5%

23,9%

15,2%

5,8%

N/A

4,7%

N/A

37,2%

0,3%

A-segmentet - Minibilene

Dette segmentet er bokstavelig talt et av de aller minste. Nordmenn flest kjøper nemlig ikke knøttsmå minibiler.

 

B-segmentet - Småbilene

Går vi litt opp i størrelse, kommer vi til B-segmentet.

 

C-segmentet - Kompaktbilene

Fra BMW i3 på tre meter beveger vi oss enda litt opp i størrelse. C-segmentet har så lenge blitt dominert av én modell, at den også har blitt kalt Golf-klassen.

 

D-segmentet - Mellomklassen

Nå har vi flyttet oss over i en klasse som tradisjonelt har passet godt for norske barnefamilier. Det er få som kjøper mellomklassebilene som kortvokste sedaner, men derimot som stasjonsvogner. Da blir de naturligvis enda større, sammenlignet med bilene i segmentene under.

E- og F-segmentet - De store og luksuriøse bilene

De store bilene i E-segmentet og de luksuriøse i F-segmentet går ofte hånd i hånd. For alle disse bilene koster penger - gjerne oppunder millionen og langt mer.

M-segmentet - Flerbruksbilene

Her snakker vi om bilene amerikanerne kaller «soccer mom cars». Noen kaller dem også for MPV (Multi Purpose Vehicle) - altså flerbruksbil. Bilene er bygd som en slags blanding mellom minibuss og forvokst stasjonsvogn. Da blir det stor plass, mange seter og lett inn- og utstigning.

 

P-segmentet - Pickupene

Pickup'er eller trucks, selger som varme smultringer i USA. Slik er det ikke i Norge - i alle fall ikke som personbiler.

Nordmenn flest som kjøper pickup, registrerte nemlig disse med grønne skilter – altså som varebiler. Da har de ingen bakseter heller. Da blir pickup'ene sortert sammen med tradisjonelle firkantede varebiler og SUV'er, som får plass til den såkalte statskassa. På varebiler er det nemlig slik at det må være en fast skillevegg bak setene. Og godsrommet eller planet må kunne romme en rettvinklet kasse - 140 centimeter i lengdem, 90 centimeter i bredden og 105 centimeter i høyden.

S-segmentet - SUV'ene

SUV står for «Sport utility vehicle» på engelsk, eller «sport- og nyttekjøretøy» på vårt språk. Til tross for at SUV'ene kommer i flere ulike størrelser, sorteres de oftest i samme segment. Noen ganger brukes likevel segmenteringen B-SUV eller crossover om de mindre SUV'ene, som i lavere versjon nærmest kunne vært klassifisert under B-segmentet.

​X-segmentet - Sportsbilene

I segmentet med mest X-faktor finner vi sportsbilene. I dette segmentet er fart og kjørekomfort i framsetet. I baksetet finner vi stort sett ingenting - for dem er det ikke plass til i en ordentlig sportsbil.

Kilde: Dagbladet